Nawiązując do hanami zake i tsukimi zake, proszę rozsiąść się wygodnie z sake lub innym ulubionym napojem i oddać się z nami obserwacji krajów z magicznego zakątka świata, jakim jest Azja (^-^)

sobota, 9 lipca 2016

Senbazuru - 1000 żurawi i życzenie

Żuraw w Japonii jest symbolem szczęścia, długowieczności i wierności, oraz najbardziej znanym modelem origami. Wszystko dlatego, że ptaki te uważane są za zwierzęta mityczne, a nawet święte. Są monogamistami i wiążą się jedynie z jednym partnerem na całe życie. Ponadto, to bardzo piękne, majestatyczne i silne ptaki. Kiedyś wierzono, że mogą żyć aż 1000 lat! Japońskie matki modlą się aby żuraw ochronił ich dziecko pod swymi skrzydłami. W rzeczywistości jednak początki mitologii żurawi sięgają Chin. 


W Japonii istniej legenda o senbazuru 千羽鶴, czyli tysiącu żurawi. (千sen - tysiąc, 鶴tsuru - żuraw) Głosi ona, że jeśli ktoś złoży 1000 żurawi w intencji chorej osoby lub swojego życzenia, to chory wyzdrowieje, a życzenie się spełni. Dziewczynka, Sasaki Sadako, zachorowała na białaczkę w wyniku napromieniowania po wybuchu bomby atomowej zrzuconej na Hiroshimę. Postanowiła więc złożyć 1000 papierowych żurawi, aby wyzdrowieć. Jednak udało jej się zrobić tylko 644 ptaków, następnie zmarła. Resztę żurawi złożyli jej znajomi, po czym pochowano dziewczynę z 1000 ptaków. Na pamiątkę Sasaki w Parku Pokoju w Hiroshimie postawiono jej pomnik z podpisem „To jest nasz płacz, to jest nasza modlitwa, pokój na świecie”. Co roku w pobliże pomnika przybywa co raz więcej papierowych żurawi.

Dzisiejszy post powstał aby przybliżyć naszym czytelnikom tą smutną i wzruszającą historię. Jako dodatek do niej zamieszczam instrukcję jak samemu wykonać takiego żurawia z origami. Mam nadzieję, że kiedyś i ja będę miała okazję zostawić papierowego ptaka przy pomniku Sasaki.

Jestem zbyt leniwa by przygotować dla was własny filmik, więc póki się do tego nie zmobilizuję, będę promować instrukcje innych XD




A tu moje żurawie ^^



To mi przypomina wierszyk, który Ja tu tylko pisze ułożyła dla mnie, po usłyszeniu historii o senbazuru:

"Patrzy Yuri na ekran i wzdycha, bo na nim Kame pojawia się i znika .Lecz wystarczy papierowych żurawi tysiąc, by był gotów jej miłość przysiąc." <3


Tym pozytywnym akcentem, kończę wpis o żurawiach. Ktoś chętny do złożenia 1000 ptaków? Ja może się nad tym zastanowię... ^^






------------------------------------------------------------
http://macanko.com/zuraw-origami-znaczenie-symbolika/
http://www.4wymiar.pl/archiwum/1175-dlugowieczny-zuraw.html
https://en.wikipedia.org/wiki/One_thousand_origami_cranes#Sadako_Sasaki

1 komentarz:

  1. Nasza szkoła zrobiła 1000 żurawi kiedyś! Sama chyba ze 100 ich wtedy wykonałam! Teraz już pewnie bym ich nie zrobiła!

    OdpowiedzUsuń