Styl ukiyo-e wyrósł z tradycji yamatoe, czyli z rodzimego malarstwa japońskiego. Dosłownie „ukiyo” znaczy krótkotrwały, przemijający
świat, a „e” to obraz, jednak nazywa
się je „obrazami płynącego świata”.
Terminem tym określa się szkołę i styl w malarstwie oraz drzeworycie japońskim,
rozkwitły w okresie Edo (1603-1868) i trwający do połowy XIX w. Choć sam termin ukiyo-e
po raz pierwszy pojawił się dopiero w 1682 r. w powieści „Koshoku ichidai otoko” (pol. „ Doskonały kochanek”), której autorem
był popularny wówczas pisarz i poeta Saikaku
Ihara.
Kierunek ten stworzyli mieszczanie w
przeciwstawnym stosunku do tradycyjnych szkół Kano i Tosa, które reprezentowały
środowiska arystokratyczno-samurajskie. Jego początek wiąże się również z
anonimowym twórcą określanym w późniejszej literaturze, jako mistrz Kambun. W
malarstwie ukiyo-e przedstawiano
konkretną rzeczywistość, zamiast mistycyzmu, charakterystycznego dla wyżej
wymienionych szkół. Był to plastyczny środek
wyrazu społeczności "przepływającego świata" (ukiyo),
powstający w obrębie dzielnic rozrywki największych miast japońskich epoki Edo.
Twórcy ukiyo-e na przestrzeni wieków
przedstawiali otaczającą ludzi rzeczywistość, codzienne życie na ulicach miast
oraz chłopów w polu. Nierzadko były to portrety aktorów kabuki i kurtyzan.
Bezpruderyjnie przedstawiano sceny erotyczne, choć w późniejszych latach często
treścią obrazów były krajobrazy.
Ukiyo-e we wczesnej postaci pojawiło się w latach 20
XVII wieku, jako malowane pędzlem obrazy, przedstawiały one sceny rodzajowe z
dzielnic rozrywki. Następnie, ok. 1660r. zaczęły pojawiać się drzeworyty, lecz
dopiero ponad 100 lat później stworzono nishiki-e,
czyli drzeworyty wielobarwne, których twórcą był Suzuki Harunobu.
Sama idea drzeworytu
pojawiła się w Japonii najprawdopodobniej od sąsiadów
z zachodu, czyli
Korei. Stosowano ją również do druku literatury popularnej, edukacyjnej i
pornograficznej. Następnie zaczęto wykorzystywać ją do tworzenia reklam i
pamfletów teatru kabuki oraz ilustrowanych książek przedstawiających Yoshiwarę,
dzielnicę rozkoszy w Edo (obecne Tokio). Od
początku rozwoju ukiyo-e szczególną popularnością cieszyły się shunga (dosł. „obrazy wiosenne”), czyli
książki i grafiki pornograficzne.
Do wczesnych artystów ukiyo-e należy min. Hishikawa Moronobu, Sugimure Jiheia oraz
artyści szkoły Torii, Okumare Masanobu i Utagawa Toyoharu. Złoty wiek ukiyo-e przypada na okres od końca XVIII
w. do połowy XIX w., kiedy tworzyli znani autorzy, jak Katsushiki Hokusai,
Andou Hiroshige i Utamarou. Wówczas tematyka obrazów i drzeworytów wzbogaciła
się o wyobrażenia zwierząt i pejzaże. Okres schyłkowy akcentują dokonania
szkoły Toyokuni, jak również działalność Hokusai i Hiroshige.
Drzeworyt,
obok popularnej literatury kibiyoshi i teatru kabuki,
stanowił jeden
z trzech zasadniczych filarów kultury ukiyo.
Choć drzeworyty w tej samej technice wykonuje się od epoki Meiji do dziś,
określane są nazwą hanga (jap.
drzeworyt). Natomiast rozwój gatunku ukiyo-e
zakończył się wraz z upadkiem kultury ukiyo,
czyli u schyłku epoki Edo.
Pomimo
długiej izolacji Japonii, ukiyo-e
stały się źródłem inspiracji wielu artystów europejskich i amerykańskich. Duży
wpływ miały przede wszystkim na artystów impresjonizmu min. Claude Monet i
Vincenta van Gogha – „Portret ojca Tanguy” (ok. 1887r.), na obrazie drugim i
trzecim z tej serii autor w tle umieścił właśnie japońskie drzeworyty.
Rodzaje:
· sumizuri-e: pierwsze czarno-białe drzeworyty ukiyo-e
- yakusha-e: drzeworyty, rzadziej obrazy, przedstawiające aktorów kabuki
![]() |
Sharaku, aktorzy kabuki (od lewej) Bando Zenji w roli Benkei i Sawamura Yodogoro II, jako Yoshitsune w sztuce „Yoshitsune senbon zakura” („Yoshitsune of the thousand cherry-trees”) |
- tan-e: 1680-1720, ręcznie kolorowane odbitki
![]() |
Kaigetsudou Dohan „Bijin” (pl. „Piękna kobieta”) |
- beni-e: ręcznie kolorowane, barwą dominującą była czerwień, stąd czasami nazywane były „czerwonymi obrazami”
- benizuri-e: 3-4 kolory, lecz barwą dominującą był róż
![]() |
Ishikawa Toyonobu, drzeworyt aktorów kabuki Nakamaru Shichisaburou II i Sanogawa Ichimatsu, podpisany „Meijōdō Ishikawa Shūha Toyonobu zu” |
- nishiki-e: do kolorowania wykorzystywano do 10 farb drukarskich, następnie posypywano odbitkę proszkiem srebrnym, złotym lub sproszkowaną macicą perłową, od wyjątkowej połyskliwości nazywano je „obraz brokatowy”
![]() |
Suzuki Harunobu,”Parading Courtesan with Attendants” |
- urushi-e: czarną farbę drukarska mieszano z klejem o lekkim połysku, co nadawało obrazowi efekt przypominający lakę
![]() |
Okumura Toshinobu “Young Lovers by Mount Fuji” ok. 1720 |
Technika wykonania nishiki-e:
· wykonanie czarno-białego konturowego szkicu tzw. shita-gaki (dosł. pod-obraz), autor
zaznaczał słowami lub numerami poszczególne barwy
· rytownik nakleja szkic na drewno, przeciera go i według
pozostałych linii wykonuje pierwszą matrycę
· z matrycy wykonywano tyle czarno-białych odbitek ile potrzeba
będzie poszczególnych kolorów (często jednak po prostu nakładano kolory
ręcznie)
· odbitki nakleja się na poszczególne klocki drewna i wycina
matrycę dla każdej barwy
· stemplarze wykonują główną część drzeworytu, odbijając
poszczególne kolory
· wybrane barwy i specjalne dekoracje (np. macica perłowa) są
dodatkowo nakładane przez barwiarzy i aplika torów
· odbitki rozwiesza się do wysuszenia
---------------------------------------------------------
Źródła:
Timon
Screech „Erotyczne obrazy japońskie 1700-1820, przestrzeń przepływającego
świata”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz